کد خبر 79309
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۱

در چند سال اخير روند واردات كالاهاي خارجي كه تحت برند داخلي در بازار فروخته مي‌شوند، افزايش يافته و اين موضوع به ويژه در حوزه نساجي و پوشاك مشهود‌تر از ساير بخشها بوده است.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، در حال حاضر اگر سري به بازار محصولات نساجي و پوشاك بزنيد، متوجه مي‌شويد كه بسياري از اين اجناس از خارج از كشور وارد شده‌اند، اما تحت برندهاي معروف داخلي به مشتريان فروخته مي‌شوند. در اين زمينه مي‌توان به كت و شلوارهاي توليدي در تركيه اشاره كرد كه تحت يكي برندهاي معروف داخلي در ايران به فروش مي‌رسند.

جمشيد بصيري - عضو هيئت مديره انجمن صنايع نساجي ايران، در گفت‌وگو با ايسنا درباره دليل روي آوردن برند‌هاي داخلي به فروش كالاهاي خارجي تحت برندشان توضيح داد: تا زماني كه هزينه توليد در كشور بالا باشد و قوانين حمايتي اصلاح نشود، اين روند ادامه پيدا مي‌كند.

وي افزود: فروش كالاهاي خارجي در بازار تحت برند‌هاي داخلي مطابق با قانون تجارت است؛ به اين معنا كه توليد‌كنندگان در حوزه‌هايي كار مي‌كنند كه براي آنها سودآور باشد.

او با بيان اين‌كه برند‌هاي معروف داخلي كالاهاي خود را ارزان‌تر از تركيه وارد كرده و در ايران مي‌فروشند، اظهار كرد: ‌البته اين توليد‌كنندگان كارخانه‌هاي خود را در داخل باز نگه مي‌دارند تا بتوانند در عين حال از برخي حمايتها برخوردار باشند، اما من بعيد مي‌دانم برخي از برند‌هاي معروف حتي دكمه، زيپ و حتي پشت زيپ خود را در داخل توليد كنند.

بصيري با اشاره به برنامه‌هاي حمايتي دولت تركيه در حوزه نساجي پوشاك گفت: تركيه هم‌اكنون به قدري در نساجي قوي شده كه رقيب خود را در آسيا فقط هند مي‌داند و حتي چين هم براي اين كشور رقيب به حساب نمي‌آيد.

عضو هيئت مديره انجمن صنايع نساجي ايران تاكيد كرد: به عنوان مثال يكي از برند‌هاي معروف كت و شلوار، كت و شلوارهاي پشمي را حدود 80 دلار از تركيه خريداري كرده و در ايران 500 دلار مي‌فروشد.

او در پاسخ به اين سوال كه آيا در چنين شرايطي مصرف‌كننده متضرر واقعي نخواهد بود؟ گفت: به هرحال آن برند استدلالش اين است كه سالها براي جا انداختن نام خود و برند‌سازي هزينه كرده و حال زمان سود‌آوري است. البته در كشور‌هاي ديگر معمولا چنين ميزان سودي نصيب وارد‌كنندگان و توليد‌كنندگان نمي‌شود.

توليدكنندگاني كه واردكننده شدند

از سوي ديگر سعيد حسين‌زاده - عضو هيئت مديره اتحاديه توليد‌كنندگان و صادر‌كنندگان نساجي پوشاك و چرم، در اين باره به خبرنگار ايسنا گفت: فروش كالاهاي خارجي تحت برند داخلي به دليل مشكلاتي مانند نبود حمايت، قديمي ‌شدن فناوري توليد، كمبود منابع داخلي، دشوار ‌شدن تجهيز كارگاهها و نبود كارخانه‌هاي تكميل پارچه به تعداد كافي رخ داده است.

وي افزود: از يك ‌سو سازمان حمايت براي ثابت ‌نگه داشتن قيمتها به توليد‌كنندگان فشار مي‌آورد و از سوي ديگر ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز نيز در برخورد با اين معضل عملكرد خوبي نداشته است. هرچند پيشنهاد شده بخشي از بودجه اين ستاد براي حمايت از توليد‌كنندگان اختصاص يابد.

حسين‌زاده در عين حال با اشاره به اين‌كه برخي برند‌هاي داخلي محصولات خود را در خارج توليد كرده و سپس تحت برند در بازار ايران مي‌فروشند، گفت: به نظر من اين موضوع نگران‌كننده‌تر از آن است كه برند داخلي كالاي خود را به صورت كامل از خارج وارد كند، زيرا توليد در خارج باعث نابودي اشتغال در داخل مي‌شود.

وي افزود: اگر فشار‌ها بيشتر شود، بسياري از توليد‌كنندگان، توليد خود را متوقف كرده و كلا وارد‌كننده مي‌شوند. موضوعي كه به ويژه در حوزه نساجي پوشاك نيز تا حدودي رخ داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس